جدیدترین و آخرین شیوه نامه بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
شرایط شرکت کنندگان در جشنواره
1- این جشنواره ویژه دانشجویان کاردانی ، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.
2- دانشجویان در مراحل مقدماتی و استانی جشنواره می توانند در رشته های مورد علاقه خود در یک یا چند رشته شرکت نمایند اما در مرحله کشوری حداکثر در 2 رشته از رشته های جشنواره می توانند شرکت نمایند .
توضیح:
شرکت کنندگان در جشنواره قرآن و عترت می توانند در یک رشته دیگر خارج از رشته های جشنواره قرآن ( اعم از گروهی یا انفرادی ) در مرحله کشوری شرکت نمایند همچنین شرکت کنندگان در رشته های گروهی تئاتر ،نمایش عروسکی و سرود نیز می توانند در یک رشته انفرادی شرکت نمایند منوط به اینکه به لحاظ زمان برگزاری این امکان فراهم باشد.
3- دانشجویانی که در نیم سال اول فارغ التحصیل می شوند اجازه شرکت در مرحله کشوری جشنواره را ندارند.
4- دانشجویانی که بر اساس آئین نامه ی آموزشی و یا انضباطی از تحصیل منع گردیده اند و یا در مرخصی به سر می برند اجازه شرکت در جشنواره را ندارند.
جوایز
1- در مراحل مقدماتی و استانی به شرکت کنندگان و نفرات برتر لوح تقدیر و هدایایی از سوی ستادهای اجرایی استان
و پردیس اهدا خواهد شد .
2- در مرحله کشوری
|
نفرات اول |
لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه حج عمره به مبلغ 000/5000 ریال |
|
نفرات دوم |
لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه عتبات عالیات به مبلغ 000/3000 ریال |
|
نفرات سوم |
لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه مشهد مقدس به مبلغ 000/500/1 ریال |
- ضمنا دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی در نظر دارد برای حضور دانشجو معلمان عزیز در این عرصه و کسب رتبه در جشنواره متناسب با رتبه های به دست آمده امتیازاتی را برای آینده تحصیلی و شغلی این عزیزان فراهم آورد.
زمانبندی اجرای جشنواره ها
|
عناوین جشنواره |
مرحله مقدماتی |
مرحله استانی |
مرحله کشوری |
|
جشنواره قرآن و عترت |
تا پایان اسفند 92 |
تا پایان فروردین 93 |
نیمه دوم اردیبهشت ماه 1393 |
|
جشنواره علمی ادبی |
تا پایان فرودین 93 |
اردیبهشت ماه 93 |
تابستان 1393 |
|
جشنواره های هنری |
تا پایان فروردین 93 |
اردیبهشت ماه 93 |
تابستان 1393 |
جشنواره قرآن و عترت
الف) رشته های شفاهی
1- تلاوت قرآن کریم (تحقیق) *
2- تلاوت قرآن کریم (ترتیل) *
3- حفظ یک جزء قرآن کریم
4- حفظ 3جزء قرآن کریم
5- حفظ سور مفاتیح الجنان
6- حفظ 5 جزء قرآن کریم *
7- حفظ 10 جزء قرآن کریم *
8- حفظ 20 جزء قرآن کریم *
9- حفظ کل قرآن کریم *
10- اذان و صحت قرائت نماز( برادران) *
11- مداحی و دعاخوانی *
ب) رشته های کتبی
12-ترجمه و مفردات قرآن کریم *
13- آشنایی با مفاهیم قرآن کریم *
14-سیره معصومین (ع) *
15- قرآن شناسی *
16-آشنایی با احادیث و ادعیه *
17- آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه
18- احکام *
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار از رشته های موجود در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان بوده و تا مرحله ملی ادامه خواهد داشت اما رشته های فاقد ستاره صرفا تا مرحله کشوری ادامه می یابد .
شرایط و ضوابط اختصاصی رشته ها
رشته تلاوت قرآن کریم ( تحقیق و ترتیل)
- شرکت کنندگان در این بخش حسب تمایل و توانمندی خود در یکی از گرایش های فوق شرکت می نمایند.
- تجوید و صحت قرائت / لحن / صوت / وقف ابتدا ، از موارد مورد ارزیابی در رشته تلاوت قرآن کریم می باشد .
- آخرین آئین نامه های مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ملاک داوری برای این رشته می باشد.
رشته حفظ قرآن کریم
این رشته شامل بخش های ( حفظ 1 جزء ، 3 جزء ، 5 جزء ، 10 جزء ، 20 جزء ، حفظ کل قرآن کریم و حفظ سور مفاتیح الجنان ) می باشد که دانشجویان می توانند حسب تمایل و آمادگی خود در یکی از این بخش ها شرکت نمایند .
- صحت حفظ / صوت / لحن / تجوید/ وقف ابتدا ، از موارد مورد ارزیابی در رشته حفظ می باشد.
- در این رشته نیز آخرین آئین نامه های مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ملاک داوری خواهد بود.
رشته مداحی و دعا خوانی
- این رشته ویژه خواهران و برادران می باشد .
- در این رشته مواردی همچون : صوت ، استفاده از الحان ، نغمات و مقامات متناسب با محتوای عبارات و متن دعا ، اشعار مناسب و تاثیر گذار ، مجلس داری و اجرا ، و تجوید و صحت تلفظ در قرائت دعاها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
رشته های کتبی
ترجمه و مفردات قرآن کریم
|
منابع |
مراحل |
|
ترجمه سوره های حمد ، شوری و حجرات (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
سوره های مرحله مقدماتی + ترجمه سوره های اسرا و لقمان + کتاب گل واژه های آسمانی (چاپ مجتمع آموزشی قرآنی آفتاب) تا گل واژه شماره 150 |
مرحله کشوری |
|
ترجمه سوره های اسراء و لقمان (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) و کل کتاب گل واژه های آسمانی |
مرحله ملی |
آشنایی با مفاهیم قرآنی
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف : علیرضا مستشاری تا ص 130( نشر معارف) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف : علیرضا مستشاری تا ص 298 ( نشر معارف) |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف: علیرضا مستشاری |
مرحله ملی |
سیره معصومین (ع)
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب سیری در سیره ائمه اطهار ( ع) تالیف : مرحوم شهید مطهری انتشارات صدرا (میزان مطالعه به انتخاب ستاد های استانی ) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کل کتاب همنام با گل های بهاری تالیف: سید حسین سیدی انتشارات نسیم اندیشه |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب انسان 250 ساله – انتشارات صهبا |
مرحله ملی |
قرآن شناسی
|
منابع |
مراحل |
|
قرآن شناسی (پرسمان ) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری- (نشر معارف) |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
درآمدی بر علوم قرآنی تالیف: حسین تقی پور تا ص 130 انتشارات تلاوت (سازمان دارالقرآن کریم) |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب درآمدی بر علوم قرآنی تالیف : حسین تقی پور انتشارات تلاوت |
مرحله ملی |
آشنایی با احادیث و ادعیه
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف) تا ص 89 |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کل کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف) |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف ) و کتاب بشنو از نی تالیف: علی صفایی حائری نشر لیله القدر |
مرحله ملی |
احکام
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب رساله احکام دانشجویی تا ص 148 نشر معارف |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کتاب رساله احکام دانشجویی تا ص 245 نشر معارف |
مرحله کشوری |
|
کل کتاب رساله احکام دانشجویی نشر معارف |
مرحله ملی |
آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه
|
منابع |
مراحل |
|
کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری ( انتشارات صدرا) میزان مطالعه به انتخاب ستاد استان ها |
مرحله مقدماتی و استانی |
|
کل کتاب سیری در نهج البلاغه |
مرحله کشوری |
جشنواره علمی ادبی
1-شعر*
2- داستان نویسی *
3- آئین سخنوری *
4- تحقیق و پژوهش
5- مقاله نویسی *
6- تولید نرم افزار*
7- وبلاگ نویسی *
8- تولید بازی های رایانه ای
9- نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی)
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی را نیز داشته باشند .
شعر
- موضوع : آزاد ، بر اساس موضوعات ارائه شده از سوی هیئت داوران
- دانشجویان در انتخاب قالب شعری آزاد می باشند .
- شاخص های داوری : فرم ، زبان شعر ، زیبا شناختی ، نوآوری و مضمون آفرینی ، عاطفه ، ماندگاری و پایندگی از مواردی است که در ارزیابی داوران این رشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
- در صورتی که این رشته در مرحله کشوری بصورت حضوری برگزار شود شرکت کنندگان می باید اقدام به سرایش و خوانش شعر در محل مسابقه نمایند.
داستان نویسی
- منظور از این رشته داستان کوتاه می باشد.
- داستان کوتاه حداکثر در 10 صفحه نوشته شود.
- شاخص های داوری در این رشته:
- موضوع و تم ، طرح یا پی رنگ ، شخصیت پردازی ، گفتگو ، فضاسازی ، پرداخت ، لحن داستان و زاویه دید از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.
- موضوعات داستان آزاد و یا بر اساس موضوعات ارائه شده از سوی هیات داوران
- در صورتی که در مرحله کشوری این رشته به صورت حضوری برگزار گردد شرکت کنندگان به خلق داستان در موضوع پیشنهادی داوران در محل مسابقه خواهند پرداخت .
آئین سخنوری
- موضوع این رشته آزاد و یا بر اساس پیشنهادات هیات داوران
- اصول ساماندهی مطالب / زمانبندی / زیبا سازی سخن / کاربردی بودن مباحث / ایجاد توجه و برانگیختن مخاطب / رعایت هماهنگی موضوع و محتوا / زبان کلامی و غیر کلامی / اقناع سازی مخاطب و فرود سخن از مواردمورد ارزیابی است .
- کیفیت برگزاری مرحله کشوری متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه دائمی اعلام خواهد شد .
تحقیق و پژوهش
- موضوعات فرهنگی ، تربیتی ، دینی ، اجتماعی ، آموزشی
- این رشته در 2 قالب تحقیق میدانی و تحقیقات کتابخانه ای
- کارهای پژوهشی می باید بصورت انفرادی و یا حداکثر گروه های 2 نفره انجام پذیرد .
- کپی برداری انجام شده و اقتباس از منابع دیگر نباشد دانشجویان می توانند پژوهش خود را مرحله به مرحله تکمیل و ارائه نمایند .
- در مرحله کشوری کار پژوهشی بصورت تایپ و صحافی شده با مشخصات کامل پژوهشگران و استادان ارائه می گردد.
- در صورت برگزاری مرحله کشوری بصورت حضوری شرکت کنندگان دفاع از پژوهش خود را انجام خواهند داد .
- ملاک های ارزشیابی متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه اعلام خواهد شد.
مقاله نویسی
- موضوع : فرهنگی ، تربیتی و یا آموزشی
- مقالات باید بین 15 تا 20 صفحه باشد .
- ساختار مقاله شامل : ( چکیده ، مقدمه ، مروری بر ادبیات ، یافته ها ، نتایج ، منابع و ماخذ به صورت محتوایی) ، محتوای مقاله (میزان نوآوری ، ارتباط محتوا با عنوان مقاله ) قدرت استدلال علمی ، میزان کفایت ، اعتبار علمی و جدید بودن منابع و ماخذ و تناسب روش تحقیق با موضوع مقاله و همینطور آیین نگارش مقاله از موارد مورد ارزیابی می باشد .
تولید نرم افزار
- موضوع: موضوعات مرتبط با قرآن و عترت دارای اولویت می باشد.
- نرم افزار نباید در مسابقه و جشنواره دیگری شرکت داده شده باشد .
- شاخص های داوری :
- کیفیت محتوایی ( تنوع برنامه های فرعی و هم خوانی و تناسب برنامه ها ، راهنمایی و استفاده از برنامه ) کیفیت هنری و زیبا شناختی ، کیفیت فنی و تعامل با مخاطب
وبلاگ نویسی
- موضوع این رشته مسائل تربیتی و آموزشی اما موضوعات مرتبط با قرآن و عترت در اولویت می باشند.
- کپی برداری از سایت ها و وبلاگ دیگران باید با درج کامل نشانی و ارجاعات کامل انجام گیرد در غیر اینصورت امتیازی منظور نخواهد شد .
- وبلاگ نباید قبلا به بازار عرضه یا در مسابقه یا جشنواره دیگری شرکت داده نشده باشد.
امتیازات این رشته در 2 بخش فنی و بخش محتوایی محاسبه می گردد . در بخش فنی سرعت بارگذاری ، رعایت اصول گرافیکی ،قابلیت تعاملی قالب ، به روز رسانی مستمر ، استفاده از فید ، نوآوری ، و خلاقیت و عدم استفاده از قالب های آماده مورد نظر است و در بخش محتوایی ، جذابیت ، دارا بودن معنا و پیام ، تعیین مخاطب ، سبک نوشتار ، استفاده از جذابیت های ظاهری و موضوع بندی مناسب مطالب مورد نظر است ارتباط پست ها وبلاگ و ...
تولید بازی های رایانه ای
- محورهای بازی : آموزشی و تفریحی با رویکرد تربیتی
- ویژگی ها :
بازی ها نباید پیشتر در جشنواره های دیگر شرکت داده شده باشند.
- متقاضیان تا قبل از مرحله نهایی باید محصول کارخود را بر روی DvDیا cd به صورت تست شده و سالم آماده نمایند.
- نحوه تولید و ریز فعالیت ها باید موجود باشد.
- در صورتی که در برنامه نویسی و گرافیک ، صدا و موسیقی ، دیزاین بازی از میان افزارها و یا منابع اماده یا سورس باز که توسط خود تیم تولید کننده تولید نشده باشد استفاده شود باید به صورت جزء به جزء و کامل اشاره شود.
- جذاب بودن عناصر ومراحل بازی از موارد مورد ارزیابی می باشد .
- محصول باید دارای نصب سریع و آسان باشد و در صورتی که نصب و اجرای بازی نیازمند طی مراحل خاصی است باید به پیش نیازها اشاره شود.
- در صورتی که تیم داوری به هر دلیلی قادر به نصب و اجرای بازی نباشد محصول مورد نظر از مسابقه حذف می شود.
نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی )
- موضوعات و مطالب ارائه شده در نشریه می بایست مرتبط با دانشجو و دانشگاه باشد .
- دانشجویان شرکت کننده لازم است یک نسخه از نشریه را به همراه ذکر مشخصات کامل صاحب امتیاز / مدیر مسئول و ... تهیه نمایند.
- شاخص های داوری :
کمیت و کیفیت اثر مورد توجه هیئت داوران است .
گزارش ، مصاحبه ، خبر ، سرمقاله ، یادداشت ، طرح جلد ، گرافیک و صفحه آرائی ، طنز ، کاریکاتور و مقالات از موارد مورد مورد ارزیابی است.
جشنواره هنری
الف) جشنواره هنرهای تجسمی:
1-نقاشی*
2- خوشنویسی*
3- عکاسی*
4- کاریکاتور
5- لوگو ( آرم )
6- طراحی پوستر *
7- تذهیب *
8- معرق*
ب) جشنواره هنرهای نمایشی و آوایی
1- نمایشنامه نویسی*
2- فیلم نامه نویسی*
3- اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )
4- پویا نمایی ( انیمیشن) *
5- فیلم کوتاه ( مستند ، داستان نویسی )*
6- نماهنگ *
7- سرود ( سنتی و مقامی )
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی را نیز داشته باشند .
نقاشی
- موضوع : آزاد با رویکرد تربیتی و آموزشی
- تکنیک اثر: رنگ روغن ، اکریلیک ، گواش ، آبرنگ ، ترکیب مواد
- ابعاد : حداقل A3 ( بدون در نظر گرفتن قاب اثر )
- شاخص های داوری :
- ارتباط اثر با موضوع – تسلط به عناصر بعدی ( ترکیب بندی ، طرح ، رنگ ، فرم ) – شناخت و استفاده از عناصر تجسمی و المان های ایرانی اسلامی – ایده و خلاقیت – به کارگیری صحیح ابزار کار با توجه به موضوع اثر
خوشنویسی
- موضوع : آزاد و صرفا با شیوه های ثلث ، نستعلیق یا شکسته نستعلیق
- ابعاد : آزاد
- شاخص های داوری :
- انتخاب موضوع مناسب – تناسب اندازه قلم با موضوع – اجرای صحیح اجزاء اثر با قواعد و تکنیک های خوشنویسی – انتخاب فرم و ترکیب مناسب با موضوع و کادر – تناسب رنگ اثر با زمینه موضوع – کیفیت کلی و پاکیزگی و تمیزی اثر
عکاسی
- موضوع : آزاد
- تکنیک : سیاه و سفید یا رنگی ، به شیوه دیجیتال و بدون ادیت نرم افزاری
- ابعاد: آثار باید به صورت دیجیتال و فرمت jpg و با کیفیت dpi300 تهیه شوند.
- شاخص های داوری:
ترکیب بندی و چیدمان عناصر – خلاقیت و نگاه متقاوت در عکاسی – بیان مفاهیم در گفتمان عکاسانه ( محتوا) – رعایت اصول و مبانی عکاسی ( کیفیت ) – اهمیت و انتخاب موضوع در عکاسی
کاریکاتور
- موضوع : زندگی دانشجویی و مسائل تربیتی و آموزشی
- تکنیک اثر : آزاد
- ابعاد : حداقل A4 ( بدون در نظر گرفتن قاب اثر )
- شاخص های داوری :
پرداخت مناسب به موضوع – تکنیک اجرا – خلاقیت و نوآوری- گویایی و رسایی پیام – موجز بودن – سرعت انتقال موضوع
ارتباط تصویری ( پوستر )
- موضوع : یکی از موضوعات زیر :
1-واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا
2-اعیاد اسلامی ( قربان ، فطر ، غدیر یا مبعث حضرت رسول (ص)
3- جمله مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است ، اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود.
- ابعاد 70×50 عمودی
- تکنیک : پوسترها باید توسط یکی از نرم افزارهای گرافیکی اجرا شده باشند .
- شاخص های داوری :
ایده نو و خلاقیت – توانایی جذب مخاطب – تناسب با موضوع و محتوا – گویایی و رسایی پیام – رعایت اصول زیبایی شناسانه – تکنیک اجرا
ارتباط تصویری ( آرم)
- موضوع : طراحی آرم برای "اداره نشریات فرهنگی دانشگاه فرهنگیان"
- ابعاد : متناسب برای ابعاد A3
- تکنیک : اجرا شده توسط نرم افزارهای گرافیکی
- شاخص های داوری:
- ایده نو و خلاقیت – تناسب با موضوع محتوا – توانایی جذب مخاطب – رعایت اصول زیبایی شناسانه – قابلیت ارائه در ابعاد مختلف – وجه تمایز و به یادماندگاری – گویایی و رسایی پیام
تذهیب
- ابعاد : حداقل A4 و حداکثر 70×50 سانتی متر
- شاخص های داوری :
طراحی صحیح اثر با توجه به اصول اساسی تذهیب – استفاده از رنگ های ناب سنتی – اجرای دقیق قلم گیری و رنگ آمیزی – خلاقیت و نوآوری – رعایت اصول زیبایی شناسانه
معرق
- موضوع و ابعاد : آزاد
- تکنیک : استفاده از انواع چوب ، فلز و ... آزاد می باشد.
- شاخص های داوری:
موضوع اثر ، خلاقیت و تکنیک اجراء ، طراحی ( اسلیمی و طرح های اصیل ایرانی ، هماهنگی نقش ، اجرا با هویت ایرانی و اسلامی ) ، انتخاب و ترکیب بندی از نظر همخوانی با رنگ و جنس و اصالت اثر ، ظرافت کار و نصب دقیق اجزاء متناسب با تکنیک های هنر سنتی
جشنواره هنر های نمایشی و آوایی
1- نمایشنامه نویسی *
2- فیلم نامه نویسی *
3- اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )
4-پویا نمایی (انیمیشن) *
5- فیلم کوتاه (مستند ، داستانی ) *
6- نماهنگ
7- سرود (سنتی و مقامی )
تذکر مهم:
* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی را نیز داشته باشند .
فیلم نامه نویسی
- رعایت ساختار فنی فیلم نامه نویسی در این رشته الزامی است و ارائه طرح و موضوع قابل قبول می باشد.
- فیلم نامه به صورت تایپ و فونت Bzar تهیه شود
- کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع و در صورت استفاده از متن چاپ شده یا غیر چاپی کلیه مشخصات نویسنده نام اثر و ناشر ذکر گردد.
- شاخص های داوری:
- تطابق و پیوستگی با موضوع جشنواره ، موضوع و فکر اصلی ، شخصیت پردازی ، دیالوگ نویسی متناسب با قالب تصویری داستان فیلم نامه ، صحنه پردازی ، پرداخت نهایی متن و رعایت ساختارهای نمایشی فیلمنامه ، متناسب با سبک و زبان نوشتاری .
نمایشنامه نویسی
- رعایت ساختار فنی نمایشنامه الزامی و توجه به جنبه های اجرایی آن ضروری می باشد.
- نمایشنامه بصورت تایپ و با فونت BZAr تهیه شود.
- کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع می باشد و در صورت اقتباس ، کلیه مشخصات نویسنده و نام اثر و انتشارات باید ذکر گردد.
- شاخص های داوری:
- تطابق و پیوستگی با موضوع جشنواره ، پرداخت و انتخاب ایده ، داستان نمایش ( ساختار نمایشی متن ، آغاز ، کشمکش و تعلیق ، اوج ، تحلیل گری ) شخصیت پردازی ، دیالوگ نویسی ، قابلیت اجرایی صحنه ای نمایش ، پرداخت نهایی متن و فکر خلاقانه.
اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )
- موضوعات فرهنگی ، اجتماعی و آموزشی با رویکرد تربیتی موضوع این رشته می باشد .
- تعداد شرکت کنندگان در گروه به همراه عوامل نباید بیش از 12 نفر باشد.
- زمان اجرای نمایش حداقل 20 و حداکثر 40 دقیقه می باشد.
- عوامل اجرایی ( کارگردان ، بازیگران و سایر عوامل ) از بین دانشجویان باشند.
- حضور آقایان برای نمایش خانم ها و بالعکس به طور کلی ممنوع می باشد (کلیه عوامل نمایش )
- شاخص های داوری :
- نمایشنامه ( موضوع ، ساختار و دراماتیک ، شخصیت پردازی) ، بازیگری( بدن ، بیان ، نقش پذیری و انتقال حس ) ، کارگردانی
- ( ارتباط با بازیگران با هم ، انتخاب درست بازیگران ) عوامل فنی ( طراحی لباس ، چهره پردازی ، نورپردازی ، موسیقی و افکت ) و تبلیغات از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.
- از هر پردیس یک گروه تئاتر و یک گروه نمایش عروسکی به مرحله کشوری راه می یابند- کیفیت انتخاب گروه ها برای حضور در مرحله کشوری از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
پویا نمایی ( انیمیشن )
- موضوع : پیرامون مسائل اجتماعی و تربیتی با رویکرد قرآن و عترت
- تکنیک : آزاد است
- فیلم پویا نمایی نباید در جشنواره های دیگر شرکت داده شده باشد ،
- شاخص های داوری :
- تم و ایده – داستان – شخصیت پردازی در داستان – خلاقیت و نوآوری – طراحی کاراکتر – پرداخت به محتوا و انتقال پیام- کیفیت تصاویر و انیمیت مناسب – طراحی بکگراند – نورپردازی مناسب – تدوین مناسب – صداگذاری و موسیقی- پرداخت بازی ها و دکوپاژ
فیلم کوتاه ( مستند ، داستان)
موضوع : موضوعات تربیتی و آموزشی
- دانشجومعلمان می توانند فیلم های تولیدی خود را در بخش های داستانی و مستند ارائه دهند .
- فیلم ها با یکی از فرمت های تصویری mpg یا Aviبر روی cd ارائه گردد .
- عوامل فیلم می بایست از دانشجو معلمان باشند .
- زمان فیلم ها حداقل 10 و حداکثر 20 دقیقه می باشند .
- شاخص های داوری :
- فیلم نامه ( تم و ایده ، داستان ، دیالوگ ) کارگردانی ( انتخاب فیلم نامه ، دکوپاژ ، انتخاب بازیگران ) تصویر و صدا ( ترکیب بندی و کیفیت تصاویر ، نورپردازی ، صدا ) تدوین ( تداوم ، ریتم ، رعایت اصول تدوین ) و خلاقیت ویژه
سرود (سنتی ، مقامی )
- تعداد افراد یک گروه حداکثر 15 نفر باشد.
- سرودها باید حاوی مفاهیم تربیتی ، اخلاقی و آموزشی باشد.
- کلیه اعضا گروه باید دانشجو باشند .
- حضور آقایان به عنوان مربی و یا هر عنوان دیگر در گروه های سرود خواهران به کلی ممنوع می باشد.
- مدت اجرای سرود حداکثر 7 دقیقه باشد.
- کیفیت انتخاب گروه های سرود برای حضور در مرحله کشوری متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
- شاخص های داوری :
- انتخاب اشعار با مضامین غنی ، تناسب شعر و آهنگ ، هماهنگی صدایی گروه ، کیفیت عناصر آوازی ، رعایت وزن و سرعت اثر ، اجرای صحیح تکنیک های آوازی ، زیبایی لحن و نغمه ( ملودی ) ، تناسب محتوایی شعر و موسیقی ، بیان و زبان شعر از جمله ملاک های داوری در این رشته می باشد.
نماهنگ
- موضوع : آموزشی و تربیتی
- تکنیک : آزاد می باشد .
- لازم است نسخه اصلی فیلم در یک نسخه DVD ( قابل پخش با دستگاه رایانه و سیستم های خانگی ) تهیه شود .
- زمان نماهنگ حداقل 3 و حداکثر 5 دقیقه ( تصویری ) باشد .
- شاخص های داوری :
- استفاده از تمام عناصر ساخت نماهنگ شامل : نوشته تصویر فیلم ، موسیقی و گفتار - انسجام و پیوستگی موضوع- توجه به کیفیت عناصر – ایده پردازی و نوآوری و استمرار توجه مخاطب