پردیس فاطمه الزهرا(س) یزد(خواهران )

جدیدترین و آخرین شیوه نامه بیست و چهارمین جشنواره فرهنگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

شرایط شرکت کنندگان در جشنواره

1- این جشنواره ویژه دانشجویان کاردانی ، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته  دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

2- دانشجویان در مراحل مقدماتی و استانی جشنواره  می توانند در رشته های مورد علاقه خود در یک یا چند رشته شرکت نمایند اما در مرحله کشوری حداکثر در 2 رشته از  رشته های جشنواره می توانند شرکت نمایند .

توضیح:

شرکت کنندگان در جشنواره قرآن و عترت می توانند در یک رشته دیگر خارج از رشته های جشنواره قرآن ( اعم از گروهی یا انفرادی ) در مرحله کشوری شرکت نمایند  همچنین شرکت کنندگان در رشته های گروهی  تئاتر ،نمایش عروسکی  و سرود نیز می توانند در یک رشته انفرادی شرکت نمایند منوط به اینکه به لحاظ زمان برگزاری این امکان فراهم باشد.

3- دانشجویانی که در نیم سال اول فارغ التحصیل می شوند  اجازه شرکت در مرحله کشوری  جشنواره را ندارند.

4- دانشجویانی که بر اساس آئین نامه ی  آموزشی و یا انضباطی از تحصیل منع گردیده اند و یا در مرخصی به سر می برند اجازه شرکت در جشنواره را ندارند.

جوایز

1- در مراحل مقدماتی و استانی به شرکت کنندگان و نفرات برتر لوح تقدیر و هدایایی از سوی ستادهای اجرایی استان

و پردیس اهدا خواهد شد .

2- در مرحله کشوری

نفرات اول

لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه حج عمره

به مبلغ 000/5000 ریال

نفرات دوم

لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه عتبات عالیات

به مبلغ 000/3000 ریال

نفرات سوم

لوح تقدیر + تندیس جشنواره + کمک هزینه مشهد مقدس

به مبلغ 000/500/1 ریال

 
  •      ضمنا دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی  در نظر دارد برای حضور دانشجو معلمان عزیز در این عرصه و     کسب  رتبه در جشنواره متناسب با رتبه های به دست آمده امتیازاتی را برای آینده تحصیلی و شغلی این عزیزان فراهم آورد.

زمانبندی اجرای جشنواره ها

عناوین جشنواره

مرحله مقدماتی

مرحله استانی

مرحله کشوری

جشنواره قرآن و عترت

تا پایان اسفند 92

تا پایان فروردین 93

نیمه دوم اردیبهشت ماه 1393

جشنواره علمی ادبی

تا پایان فرودین 93

اردیبهشت ماه 93

تابستان 1393

جشنواره های هنری

تا پایان فروردین 93

اردیبهشت ماه 93

تابستان 1393

 

جشنواره قرآن و عترت

الف) رشته های شفاهی

1-  تلاوت قرآن کریم (تحقیق) *                                   

2-  تلاوت قرآن کریم (ترتیل) *                                    

3- حفظ یک جزء قرآن کریم                                          

4- حفظ 3جزء قرآن کریم 

5- حفظ سور مفاتیح  الجنان

6- حفظ 5 جزء قرآن کریم *

7- حفظ 10 جزء قرآن کریم *

8- حفظ 20 جزء قرآن کریم *

9- حفظ کل قرآن کریم *

10- اذان و صحت قرائت نماز( برادران) *

11- مداحی و دعاخوانی *

ب) رشته های کتبی       

12-ترجمه  و مفردات قرآن کریم   *            

13- آشنایی با مفاهیم قرآن کریم *           

14-سیره معصومین (ع)  *                       

15- قرآن شناسی *

16-آشنایی با احادیث و ادعیه *

17- آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه 

18- احکام * 

تذکر مهم:

* رشته های ستاره دار از رشته های موجود در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان بوده و تا مرحله ملی ادامه خواهد داشت اما رشته های فاقد ستاره صرفا تا مرحله کشوری ادامه می یابد .

 

شرایط و ضوابط اختصاصی رشته ها

 

رشته تلاوت قرآن کریم ( تحقیق و ترتیل)

- شرکت کنندگان در این بخش حسب تمایل و توانمندی خود در یکی از گرایش های فوق شرکت می نمایند.

- تجوید و صحت قرائت / لحن / صوت / وقف ابتدا ، از موارد مورد ارزیابی  در رشته تلاوت قرآن کریم می باشد .

- آخرین آئین نامه های مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ملاک داوری برای این رشته می باشد.

رشته حفظ قرآن کریم

این رشته شامل بخش های ( حفظ 1 جزء ، 3 جزء ، 5 جزء ، 10 جزء ، 20 جزء ، حفظ کل قرآن کریم و حفظ سور مفاتیح الجنان ) می باشد که دانشجویان می توانند حسب تمایل و آمادگی خود در یکی از این بخش ها شرکت نمایند .

- صحت حفظ / صوت / لحن / تجوید/ وقف ابتدا ، از موارد مورد ارزیابی  در رشته حفظ می باشد.

- در این رشته نیز آخرین آئین نامه های مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ملاک داوری خواهد بود.

رشته مداحی و دعا خوانی

- این رشته ویژه خواهران و برادران می باشد .

- در این رشته مواردی همچون : صوت ، استفاده از الحان ، نغمات و مقامات متناسب با محتوای عبارات  و متن دعا ، اشعار مناسب و تاثیر گذار ، مجلس داری و اجرا ، و تجوید و صحت تلفظ در قرائت دعاها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

   رشته های کتبی

  ترجمه و مفردات قرآن کریم

منابع

مراحل

ترجمه سوره های حمد ، شوری  و حجرات (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

مرحله مقدماتی و استانی

سوره های مرحله مقدماتی + ترجمه سوره های اسرا و لقمان  + کتاب گل واژه های آسمانی  (چاپ مجتمع آموزشی قرآنی آفتاب) تا گل واژه شماره  150

مرحله کشوری

ترجمه سوره های اسراء و لقمان (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) و کل کتاب گل واژه های آسمانی

مرحله ملی

  آشنایی با مفاهیم قرآنی

منابع

مراحل

کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف : علیرضا مستشاری تا ص 130( نشر معارف)

مرحله مقدماتی و استانی

کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف : علیرضا مستشاری تا ص 298 ( نشر معارف)

مرحله کشوری

کل کتاب تفسیر آیات برگزیده تالیف: علیرضا مستشاری

مرحله ملی

سیره معصومین (ع)

منابع

مراحل

کتاب سیری در سیره ائمه اطهار ( ع) تالیف : مرحوم شهید مطهری انتشارات صدرا (میزان مطالعه به انتخاب ستاد های استانی )

مرحله مقدماتی و استانی

کل کتاب همنام با گل های بهاری تالیف: سید حسین سیدی انتشارات نسیم اندیشه

مرحله کشوری

کل کتاب انسان 250 ساله – انتشارات صهبا

مرحله ملی

قرآن شناسی

منابع

مراحل

قرآن شناسی (پرسمان ) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری- (نشر معارف)

مرحله مقدماتی و استانی

درآمدی بر علوم قرآنی تالیف: حسین تقی پور تا ص 130 انتشارات تلاوت (سازمان دارالقرآن کریم)

مرحله کشوری

کل کتاب درآمدی بر علوم قرآنی تالیف : حسین تقی پور انتشارات تلاوت

مرحله ملی

 

آشنایی با احادیث و ادعیه

منابع

مراحل

کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف) تا ص 89

مرحله مقدماتی و استانی

کل کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف)

مرحله کشوری

کل کتاب گزیده اصول کافی ( نشر معارف ) و کتاب بشنو از نی تالیف: علی صفایی حائری نشر لیله القدر

مرحله ملی

احکام

منابع

مراحل

کتاب رساله احکام دانشجویی تا ص 148 نشر معارف

مرحله مقدماتی و استانی

کتاب رساله احکام دانشجویی تا ص 245 نشر معارف

مرحله کشوری

کل کتاب رساله احکام دانشجویی نشر معارف

مرحله ملی

آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه

منابع

مراحل

کتاب سیری در نهج البلاغه شهید مطهری  ( انتشارات صدرا) میزان مطالعه به انتخاب ستاد استان ها

مرحله مقدماتی و استانی

کل کتاب سیری در نهج البلاغه

مرحله کشوری

 

 

جشنواره علمی ادبی

1-شعر*

2- داستان نویسی *

3- آئین سخنوری *

4- تحقیق و پژوهش

5- مقاله نویسی *

6- تولید نرم افزار*

7- وبلاگ نویسی *

8- تولید بازی های رایانه ای

9- نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی)

تذکر مهم:

* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد  دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی  را نیز داشته باشند .

شعر

  • موضوع :  آزاد  ، بر اساس موضوعات ارائه شده از سوی هیئت داوران
  • دانشجویان  در انتخاب  قالب شعری آزاد می باشند .
  • شاخص های داوری : فرم ، زبان شعر ،  زیبا شناختی ، نوآوری  و مضمون آفرینی ، عاطفه ، ماندگاری و پایندگی از مواردی است که در ارزیابی داوران این رشته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • در صورتی که این رشته در مرحله کشوری بصورت حضوری برگزار شود شرکت کنندگان می باید اقدام  به سرایش و خوانش شعر در محل مسابقه نمایند.

داستان نویسی

  • منظور از این رشته داستان کوتاه می باشد.
  • داستان کوتاه حداکثر در 10 صفحه نوشته شود.
  • شاخص های داوری در این رشته:
  •  موضوع و تم ، طرح یا پی رنگ ، شخصیت پردازی ، گفتگو ، فضاسازی ، پرداخت  ، لحن داستان و زاویه دید از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.
  • موضوعات داستان آزاد و یا بر اساس موضوعات ارائه شده از سوی هیات داوران
  • در صورتی که در مرحله کشوری این رشته به صورت حضوری برگزار گردد شرکت کنندگان به خلق داستان در موضوع پیشنهادی داوران در محل مسابقه خواهند پرداخت .

آئین سخنوری

  • موضوع این رشته آزاد و یا بر اساس پیشنهادات هیات داوران
  • اصول ساماندهی مطالب / زمانبندی / زیبا سازی سخن / کاربردی بودن مباحث / ایجاد توجه و برانگیختن مخاطب / رعایت هماهنگی موضوع و محتوا / زبان کلامی و غیر کلامی / اقناع سازی مخاطب و فرود سخن از مواردمورد ارزیابی است .
  • کیفیت برگزاری مرحله کشوری متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه دائمی اعلام خواهد شد .

تحقیق و پژوهش

  • موضوعات فرهنگی ، تربیتی ، دینی ، اجتماعی ، آموزشی
  • این رشته در 2 قالب تحقیق میدانی و تحقیقات کتابخانه ای
  • کارهای پژوهشی می باید بصورت انفرادی و یا حداکثر گروه های 2 نفره  انجام پذیرد .
  • کپی برداری انجام شده و اقتباس از منابع دیگر نباشد دانشجویان می توانند پژوهش خود را مرحله به مرحله تکمیل و ارائه نمایند .
  • در مرحله کشوری کار پژوهشی بصورت تایپ و صحافی شده با مشخصات کامل پژوهشگران و استادان ارائه می گردد.
  •  در صورت برگزاری مرحله کشوری بصورت حضوری شرکت کنندگان دفاع از پژوهش خود را انجام خواهند داد .
  • ملاک های ارزشیابی متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه اعلام خواهد شد.

مقاله نویسی

  • موضوع : فرهنگی ، تربیتی و یا آموزشی
  • مقالات باید بین 15 تا 20 صفحه باشد .
  • ساختار مقاله شامل : ( چکیده ، مقدمه ، مروری بر ادبیات ، یافته ها ، نتایج ، منابع و ماخذ به صورت محتوایی) ، محتوای مقاله  (میزان نوآوری ، ارتباط محتوا با عنوان مقاله ) قدرت استدلال  علمی ، میزان کفایت ، اعتبار علمی و جدید بودن منابع و ماخذ و تناسب روش تحقیق با موضوع مقاله و همینطور آیین نگارش مقاله از موارد مورد ارزیابی می باشد .

تولید نرم افزار

  • موضوع: موضوعات مرتبط با قرآن و عترت دارای اولویت می باشد.
  • نرم افزار نباید در مسابقه و جشنواره دیگری شرکت داده شده باشد .
  • شاخص های داوری :
  • کیفیت محتوایی ( تنوع برنامه های فرعی و هم خوانی و تناسب برنامه ها ، راهنمایی و استفاده از برنامه ) کیفیت هنری و زیبا شناختی ، کیفیت فنی و تعامل با مخاطب

وبلاگ نویسی

  • موضوع این رشته مسائل تربیتی و آموزشی اما موضوعات مرتبط با قرآن و عترت در اولویت می باشند.
  • کپی برداری از سایت ها و وبلاگ دیگران باید با درج کامل نشانی  و ارجاعات کامل انجام گیرد در غیر اینصورت امتیازی منظور نخواهد شد .
  • وبلاگ نباید قبلا به بازار عرضه یا در مسابقه یا جشنواره دیگری شرکت داده نشده باشد.

امتیازات این رشته در 2 بخش فنی و بخش محتوایی محاسبه می گردد . در بخش فنی سرعت بارگذاری ، رعایت اصول گرافیکی ،قابلیت تعاملی قالب ، به روز رسانی مستمر ، استفاده از فید ، نوآوری ، و خلاقیت  و عدم استفاده از قالب های آماده مورد نظر است و در بخش محتوایی ، جذابیت ، دارا بودن معنا و پیام ، تعیین مخاطب ، سبک نوشتار ، استفاده از جذابیت های ظاهری  و موضوع بندی مناسب مطالب مورد نظر است ارتباط پست ها وبلاگ و ...

تولید بازی های رایانه ای

  •  محورهای بازی : آموزشی و تفریحی با رویکرد تربیتی
  • ویژگی ها :

بازی ها نباید پیشتر در جشنواره های دیگر شرکت داده شده باشند.

  • متقاضیان تا قبل از مرحله نهایی باید محصول کارخود را بر روی DvDیا cd به صورت تست شده و سالم آماده نمایند.
  •   نحوه تولید و ریز فعالیت ها  باید موجود باشد.
  • در صورتی که در برنامه نویسی و گرافیک ، صدا و موسیقی ، دیزاین بازی  از میان افزارها و یا منابع اماده یا سورس باز که توسط خود تیم تولید کننده تولید نشده باشد استفاده شود باید به صورت جزء به جزء و کامل اشاره شود.
  • جذاب بودن عناصر ومراحل بازی از موارد مورد ارزیابی می باشد .
  • محصول باید دارای نصب سریع و آسان باشد  و در صورتی که نصب و اجرای بازی نیازمند طی مراحل خاصی است باید به پیش    نیازها اشاره شود.
  • در صورتی که تیم داوری به هر دلیلی قادر به نصب و اجرای بازی نباشد محصول مورد نظر از مسابقه حذف می شود.

نشریه دانشجویی ( مکتوب ، الکترونیکی )

  • موضوعات و مطالب ارائه شده در نشریه می بایست  مرتبط با دانشجو و دانشگاه باشد .
  • دانشجویان شرکت کننده لازم است یک نسخه از نشریه را به همراه ذکر مشخصات کامل صاحب امتیاز / مدیر مسئول  و ... تهیه نمایند.
  • شاخص های داوری :

کمیت و کیفیت اثر مورد توجه هیئت داوران است .

گزارش ، مصاحبه ، خبر ، سرمقاله ، یادداشت ، طرح جلد ، گرافیک و صفحه آرائی ، طنز ، کاریکاتور و مقالات از موارد مورد مورد ارزیابی است.

جشنواره هنری

الف) جشنواره هنرهای تجسمی:

1-نقاشی*

2- خوشنویسی*

3- عکاسی*

4- کاریکاتور

5- لوگو ( آرم )

6- طراحی پوستر *

7- تذهیب *

8- معرق*

ب) جشنواره هنرهای نمایشی و آوایی

1- نمایشنامه نویسی*

2- فیلم نامه نویسی*

3- اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )

4- پویا نمایی ( انیمیشن) *

5- فیلم کوتاه ( مستند ، داستان نویسی )*

6- نماهنگ *

7- سرود ( سنتی و مقامی )

تذکر مهم:

* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد  دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی  را نیز داشته باشند .

نقاشی

  • موضوع : آزاد با رویکرد تربیتی و آموزشی
  • تکنیک اثر: رنگ روغن ، اکریلیک ، گواش ، آبرنگ ، ترکیب مواد
  • ابعاد : حداقل A3 ( بدون در نظر گرفتن قاب اثر )
  • شاخص های داوری :
  •     ارتباط اثر با موضوع – تسلط به عناصر بعدی ( ترکیب بندی ، طرح ، رنگ ، فرم ) – شناخت و استفاده از عناصر تجسمی و المان   های ایرانی اسلامی – ایده و خلاقیت – به کارگیری صحیح ابزار کار با توجه به موضوع اثر

خوشنویسی

  • موضوع : آزاد و صرفا با شیوه های ثلث ، نستعلیق یا شکسته نستعلیق
  • ابعاد : آزاد
  • شاخص های داوری :
  • انتخاب موضوع مناسب – تناسب اندازه قلم با موضوع – اجرای صحیح اجزاء اثر با قواعد و تکنیک های خوشنویسی – انتخاب فرم و ترکیب مناسب با موضوع و کادر – تناسب رنگ اثر با زمینه موضوع – کیفیت کلی و پاکیزگی و تمیزی اثر

عکاسی

  • موضوع : آزاد
  •  تکنیک : سیاه و سفید یا رنگی ، به شیوه دیجیتال و بدون ادیت نرم افزاری
  • ابعاد:  آثار باید به صورت دیجیتال و فرمت jpg و با کیفیت dpi300  تهیه شوند.
  • شاخص های داوری:

ترکیب بندی و چیدمان عناصر – خلاقیت و نگاه متقاوت در عکاسی – بیان مفاهیم در گفتمان عکاسانه ( محتوا) – رعایت اصول و مبانی عکاسی ( کیفیت ) – اهمیت و انتخاب موضوع در عکاسی

کاریکاتور

  • موضوع : زندگی دانشجویی و مسائل تربیتی و آموزشی
  • تکنیک اثر : آزاد
  •  ابعاد : حداقل A4 ( بدون در نظر گرفتن قاب اثر )
  • شاخص های داوری :

پرداخت  مناسب به موضوع – تکنیک اجرا – خلاقیت و نوآوری- گویایی و رسایی پیام – موجز بودن – سرعت انتقال موضوع

ارتباط تصویری ( پوستر )

  • موضوع : یکی از موضوعات زیر :

1-واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا

2-اعیاد اسلامی ( قربان ، فطر ، غدیر یا مبعث حضرت رسول (ص)

3- جمله مقام معظم رهبری  (مدظله العالی) : دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است ، اینجا شخصیت معلمین ساخته می شود.

  • ابعاد 70×50 عمودی
  • تکنیک : پوسترها باید توسط یکی از نرم افزارهای گرافیکی اجرا شده باشند .
  • شاخص های داوری :

ایده نو و خلاقیت – توانایی جذب مخاطب – تناسب با موضوع و محتوا – گویایی و رسایی پیام – رعایت اصول زیبایی شناسانه – تکنیک اجرا

ارتباط تصویری ( آرم)

  • موضوع : طراحی آرم برای "اداره نشریات فرهنگی دانشگاه فرهنگیان"
  • ابعاد : متناسب برای ابعاد A3
  • تکنیک : اجرا شده توسط نرم افزارهای گرافیکی
  • شاخص های داوری:
  • ایده نو و خلاقیت – تناسب با موضوع محتوا – توانایی جذب مخاطب – رعایت اصول زیبایی شناسانه – قابلیت ارائه در ابعاد مختلف – وجه تمایز و به یادماندگاری – گویایی و رسایی پیام

تذهیب

  • ابعاد : حداقل A4 و حداکثر 70×50 سانتی متر
  • شاخص های داوری :

طراحی صحیح اثر با توجه به اصول اساسی تذهیب – استفاده از رنگ های ناب سنتی – اجرای دقیق قلم گیری و رنگ آمیزی – خلاقیت و نوآوری – رعایت اصول زیبایی شناسانه

معرق

  • موضوع و ابعاد : آزاد
  • تکنیک : استفاده از انواع چوب ، فلز و ... آزاد می باشد.
  • شاخص های داوری:

موضوع اثر ، خلاقیت  و تکنیک اجراء ، طراحی ( اسلیمی و طرح های اصیل ایرانی ، هماهنگی نقش ، اجرا با هویت ایرانی و اسلامی ) ، انتخاب و ترکیب بندی از نظر همخوانی با رنگ و جنس و اصالت اثر ، ظرافت کار و نصب دقیق اجزاء متناسب با تکنیک های هنر سنتی

جشنواره هنر های نمایشی و آوایی

1- نمایشنامه نویسی *

2- فیلم نامه نویسی *

3- اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )

4-پویا نمایی (انیمیشن) *

5- فیلم کوتاه (مستند ، داستانی ) *

6- نماهنگ 

7-  سرود (سنتی و مقامی )

تذکر مهم:

* رشته های ستاره دار در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور نیز وجود دارد بنابراین توصیه می گردد  دانشجویان برگزیده از مرحله استانی با مبنا قرار دادن موضوعات مرتبط با قرآن و عترت نسبت به خلق آثار خود اقدام نمایند که امکان حضور در مرحله ملی  را نیز داشته باشند .

فیلم نامه نویسی

  • رعایت ساختار فنی فیلم نامه نویسی در این رشته الزامی است و ارائه طرح و موضوع قابل قبول می باشد.
  • فیلم نامه به صورت تایپ و فونت Bzar تهیه شود
  • کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع و در صورت استفاده از متن چاپ شده  یا غیر چاپی کلیه مشخصات نویسنده نام اثر و ناشر ذکر گردد.
  • شاخص های داوری:
  • تطابق و پیوستگی با موضوع جشنواره  ، موضوع و فکر اصلی ، شخصیت پردازی ، دیالوگ نویسی متناسب با قالب تصویری داستان فیلم نامه ، صحنه پردازی ، پرداخت نهایی متن و رعایت ساختارهای نمایشی فیلمنامه ، متناسب با سبک و زبان نوشتاری .

نمایشنامه نویسی

  • رعایت ساختار فنی نمایشنامه الزامی و توجه به جنبه های اجرایی آن ضروری می باشد.
  • نمایشنامه بصورت تایپ و با فونت BZAr تهیه شود.
  • کپی برداری از آثار نویسندگان ممنوع می باشد و در صورت اقتباس ، کلیه مشخصات نویسنده و نام اثر و انتشارات باید ذکر گردد.
  • شاخص های داوری:
  •   تطابق و پیوستگی با موضوع جشنواره  ،  پرداخت و انتخاب ایده ، داستان نمایش ( ساختار نمایشی متن ، آغاز ، کشمکش و تعلیق ،   اوج   ، تحلیل گری ) شخصیت پردازی ، دیالوگ نویسی ، قابلیت اجرایی صحنه ای نمایش ، پرداخت نهایی متن و فکر خلاقانه.  

اجرای نمایش ( تئاتر ، نمایش عروسکی )

  • موضوعات  فرهنگی ، اجتماعی  و آموزشی با رویکرد تربیتی موضوع این رشته می باشد .
  • تعداد شرکت کنندگان در گروه به همراه عوامل نباید بیش از 12 نفر باشد.
  • زمان اجرای نمایش حداقل 20 و حداکثر 40 دقیقه می باشد.
  • عوامل اجرایی ( کارگردان ، بازیگران و سایر عوامل ) از بین دانشجویان باشند.
  • حضور آقایان برای نمایش خانم ها و بالعکس به طور کلی ممنوع می باشد (کلیه عوامل نمایش )
  • شاخص های داوری :
  • نمایشنامه ( موضوع ، ساختار و دراماتیک ، شخصیت پردازی) ، بازیگری( بدن ، بیان ، نقش پذیری و انتقال حس ) ، کارگردانی
  • ( ارتباط با بازیگران با هم ، انتخاب درست بازیگران ) عوامل فنی ( طراحی لباس ، چهره پردازی ، نورپردازی ، موسیقی و افکت ) و تبلیغات از موارد مورد ارزیابی خواهد بود.
  • از هر پردیس یک گروه تئاتر و یک گروه نمایش عروسکی به مرحله کشوری راه می یابند- کیفیت انتخاب گروه ها برای حضور در مرحله کشوری  از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.

پویا نمایی ( انیمیشن )

  • موضوع : پیرامون مسائل اجتماعی و تربیتی با رویکرد قرآن و عترت
  • تکنیک : آزاد است
  • فیلم پویا نمایی نباید در جشنواره های دیگر شرکت داده شده باشد ،
  • شاخص های داوری :
  • تم و ایده – داستان – شخصیت پردازی در داستان – خلاقیت و نوآوری – طراحی کاراکتر – پرداخت به محتوا و انتقال پیام-  کیفیت تصاویر و انیمیت مناسب – طراحی بکگراند – نورپردازی مناسب – تدوین مناسب – صداگذاری و موسیقی- پرداخت بازی ها و دکوپاژ

  فیلم کوتاه ( مستند ، داستان)

 موضوع : موضوعات  تربیتی و آموزشی

  • دانشجومعلمان می توانند فیلم های تولیدی خود را در بخش های داستانی و مستند ارائه دهند .
  • فیلم ها با یکی از فرمت های تصویری mpg یا Aviبر روی cd  ارائه گردد .
  • عوامل فیلم می بایست از دانشجو معلمان باشند .
  • زمان فیلم ها حداقل 10 و حداکثر 20 دقیقه می باشند .
  • شاخص های داوری :
  • فیلم نامه ( تم و ایده ، داستان  ، دیالوگ ) کارگردانی ( انتخاب فیلم نامه ، دکوپاژ ، انتخاب بازیگران ) تصویر و صدا ( ترکیب بندی و کیفیت تصاویر ، نورپردازی ، صدا ) تدوین ( تداوم ، ریتم ، رعایت اصول تدوین )  و خلاقیت ویژه

سرود (سنتی ، مقامی )

  • تعداد افراد یک گروه حداکثر 15 نفر باشد.
  • سرودها باید حاوی مفاهیم تربیتی ، اخلاقی و آموزشی باشد.
  • کلیه اعضا گروه باید دانشجو باشند .
  • حضور آقایان به عنوان مربی و یا هر عنوان دیگر در گروه های سرود خواهران به کلی ممنوع می باشد.
  • مدت اجرای سرود حداکثر 7 دقیقه باشد.
  • کیفیت انتخاب گروه های سرود برای حضور در مرحله کشوری متعاقبا از طریق سایت دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد.
  • شاخص های داوری :
  •  انتخاب اشعار با مضامین غنی ، تناسب شعر و آهنگ ، هماهنگی صدایی گروه ، کیفیت عناصر آوازی ، رعایت وزن و سرعت اثر ، اجرای صحیح تکنیک های آوازی ، زیبایی لحن و نغمه ( ملودی ) ، تناسب محتوایی شعر و موسیقی  ، بیان و زبان شعر از جمله ملاک های داوری در این رشته می باشد.

نماهنگ

  • موضوع : آموزشی و تربیتی
  • تکنیک : آزاد می باشد .
  • لازم است نسخه اصلی فیلم در یک نسخه DVD ( قابل پخش با دستگاه رایانه و سیستم های خانگی ) تهیه شود .
  • زمان نماهنگ حداقل 3 و حداکثر 5 دقیقه ( تصویری ) باشد .
  • شاخص های داوری :
  • استفاده از تمام عناصر ساخت نماهنگ شامل : نوشته تصویر  فیلم  ، موسیقی و گفتار - انسجام و پیوستگی موضوع- توجه به کیفیت عناصر – ایده پردازی و نوآوری و استمرار توجه مخاطب