اهداف کلی طرح به شرح زیر می باشد:
1. ایجاد نظام فکری و بسترسازی اولیه اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی.
2. بسط و گسترش اندیشه اسلامی در سطح جامعه داخلی و خارجی و اشاعه تفکر ناب اسلامی به دیگر مراکز علمی، فرهنگی خصوصاً پایگاه ها و کانون های فرهنگی.
3. ارائه الگویی از جامعیت تعالیم اسلامی در مواجهه با افراط و تفریط های ویرانگر در حیطه های شناختی، گرایشی و رفتاری با پردازش ابعاد مختلف سیره شهید مطهری; (تربیت شهید مطهری گونه).
4. ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی جامعه در مواجهه با جریان های ناسالم اجتماعی-سیاسی و تهاجم فرهنگی.
5. ارتقاء سطح ایمان و تعبد جامعه با تبیین عاقلانه و عالمانه مبانی دینی.
6. کادر و نیروسازی علمی ـ دینی و تربیت مربی بینش مطهر.
7. کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی با اندیشه های معارض و انحرافی.
8. زمینه سازی جهت بهره مندی عالمانه و محققانه از قرآن کریم و روایات اهل بیت.
9. زمینه سازی مناسب برای ورود مؤثر به مباحث و نظرات دیگر اندیشمندان اسلامی.
10. تقویت استقلال فکری اسلامی و افزایش توان تفکر، نقادی، مطالعه و کتابخوانی.
11. شخصیت سازی و ایجاد ثبات روحی و شخصیتی در مسیر تعبد عقلانی و الگودهی علمی ـ دینی.
12. آشنایی با مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی و نظام سازی فکری برای حاکمیت اسلامی و جامعه آرمانی مهدوی.
13. پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان برای جلوگیری از پیدایشلغزش و انحراف.
14. عمل به توصیه های اکید حضرت امام ;، ولی معظم فقیه و دیگر عالمان ربانی در حفظ و صیانت و گسترش آثار شهید مطهری.
15. پیگیری طرح ها و موضوعات پژوهشی و تحقیقی مرتبط با آثار شهید مطهری.
16. ارتباط با دیگر مراکز علمی، فرهنگی مرتبط، جهت انتقال تجربه و استفاده از دستاوردهای آنان.
دوره های آموزشی سیر مطالعاتی کتب استاد مطهری در موسسه بینش مطهر طی چهار سطح بر اساس کتب ذیل برگزار می شود:
کتب ضمائم(1- اقتصاد اسلامی، 2- تاریخ عقاید اسلامی، 3- کتب مباحث تفسیری، 4- کتب مباحث فلسفی)
|
سطح یک
|
سطح دو
|
سطح سه
|
سطح چهار
|
|
مرحله اول
|
مرحله اول
|
مرحله اول
|
مرحله اول
|
|
1. بینش مطهر
|
13. تربیت و رشد اسلامی
|
22. اسلام و ملی گرایی
|
31. نهجی به نهج البلاغه
|
|
2.آزادی انسان
|
14. عقل و علم
|
23. بیداری اسلامی
|
32. معرفت شناسی
|
|
3. آزادی بندگی
|
15. اخلاق اسلامی
|
24. ولایت فقیه و روحانیت
|
33. علم اخلاق
|
|
4. خدا در زندگی انسان
|
16. عدالت
|
25. احیای تفکر دینی و علل دین گریزی
|
34. عرفان اسلامی
|
|
مرحله دوم
|
مرحله دوم
|
مرحله دوم
|
مرحله دوم
|
|
5. سیره نبوی
|
17. حقوق زن و مرد در اسلام، جلد اول(مبانی)
|
26. اسلام و توسعه
|
35. خداشناسی
|
|
6. تبلیغ
|
36. عدل و قدر
|
|
7. مسئله نفاق
|
18. حقوق زن و مرد در اسلام، جلد دوم
|
27. پایان پیامبری
|
37. جامعه و تاریخ در قرآن
|
|
8. سیرهامیرالمؤمنین(ع)
|
مرحله سوم
|
مرحله سوم
|
|
مرحله سوم
|
19. حقوق زن و مرد در اسلام، جلد سوم
|
28. انسان شناسی
|
38. پیامبر شناسی
|
|
9. نهضت حسینی
|
|
10. امر به معروف و نهی از منکر
|
20. حقوق زن و مرد در اسلام، جلد چهارم (اخلاق جنسیتی)
|
29. فطرت انسان
|
39. امام شناسی
|
|
11. سیره معصومین
|
|
12. مهدویت
|
21. حقوق زن و مرد در اسلام، جلد پنجم(حجاب)
|
30. کمال انسان و انسان کامل
|
40. رستاخیز
|
اعطای گواهی پایان دوره به اندیشه جویان
پس از پایان هر کتاب از مباحث مطروحه در آن کتاب آ زمون گرفته شده و همچنین پس از پایان هر سطح علاوه بر آزمون هر کتاب یک آزمون پایان دوره برگزار خواهد شد که به نفرات برگزیده و افرادی که موفق به کسب امتیاز حد نصاب شده اند گواهینامه پایان دوره نیز اعطاء خواهد شد.
در ادامه؛
افرادی که توانایی بالقوة مربی شدن را دارند، شناسایی و در دوره فشردة تربیت مربی، شرکت می نمایند. این دوره ها در 4 سطح طراحی شده است که هر سطح، در یک هفته به صورت فشرده، برگزار می شود. در این دوره ابتدا اساتید، شاکله مباحث و نکات کلیدی و اساسی مباحث را طرح و اندیشه جویان از مباحث اساتید، یادداشت برداری می نمایند. در پایان هر سطح، وظیفه اصلی اندیشه جویان آغاز می شود. آنان با مطالعه تفصیلی مباحث کتاب هایی که در دورة فشرده تدریس شده است، بر اساس سیر آسان به مشکل، پس از تسلط بر کتاب های مرحله اوّل سطح یک، با استفاده از درسنامه و لوح های فشردة مخصوص مربیان، این آمادگی را پیدا می کنند، تا به عنوان مربی، تدریس همان کتاب را برای گروهی دیگر از اندیشه جویان، بر اساس روش اول عهده دار شوند. به این شکل اندیشه جوـ مربی از طرفی بر اساس سیر مطالعاتی، خود به مطالعه و مباحثه کتاب های بعدی می پردازد و از طرف دیگر به عنوان سرگروه یا مربی، عهده دار اداره گروهی ازاندیشه جویان جدیدالورود می شود. پس از اتمام مباحث سطح یکو انجام فعالیت عملی و مربیگری، سطح دو آغاز می گردد. در پایان دوره آموزشی هر سطح و پس از ارزیابی فعالیت های عملی و مربی گری در سطح قبلی،افرادی که موفق به کسب حد نصاب امتیاز شده اند به عنوان مربی قطعی طرح بینش مطهر مشخص شده و موفق به دریافت کارت و مدرک مربیگری می شوند. تنها به مربیانی که برنامه عملی در سطح یک داشته باشند، گواهی سطح دو ارائه می شود.