پردیس فاطمه الزهرا(س) یزد(خواهران )

جوابیه مسئولان و مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان یزد در مورد فضاسازی های اخیر بسیج دانشجویی علیه مسئولان دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، به دنبال فضاسازی های رسانه ای و عملیات روانی هفته اخیر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد علیه مسئولان دانشگاه در  سایت های خبری و  فضای مجازی پیرامون یوم الله 9 دی و لغو سخنرانی دکتر قدیری ابیانه در دانشگاه فرهنگیان یزد، جوابیه ای از سوی مسئولان و مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان یزد صادر شد.

متن این جوابیه به شرح ذیل می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ولا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جآئهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم(ایه ۱۰۵ سوره آل عمران)

( وشما ای اهل ایمان) مانند کسانی نباشید که پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد،پراکنده و گروه گروه شدند و در (دین) اختلاف پیدا کردند و آنان را عذابی بزرگ است.

همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بی نظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد.

مقام معظم رهبری 90/۹/21

 

بزرگداشت روز نهم دی ماه یک مناسبت ملی و از ایام الله انقلاب اسلامی است که بزرگداشت آن و یادآوری عبرتها و پندهای آن وظیفه ای ملی و اسلامی است و کمتر کسی در این نکته تردید دارد و دانشگاه فرهنگیان یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان، اساتید، دانشجویان و کارکنان آن همچون آحاد ملت ایران در بزرگداشت مناسبت های مربوط به انقلاب اسلامی و از جمله نه دی همچون همیشه در صحنه بوده و خواهند بود. با این وجود اتهامات بی پایه و اساسی در اظهار نظر تنی چند انگشت شمار از دانشجویان بسیج دانشجویی این دانشگاه مطرح و در فضای رسانه ای منتشر شد که نه به حکم دفاع از خود - که انجام وظیفه در قبال دانشگاه و خدمت به دانشگاهیان را مهمتر از پاسخگویی به اتهاماتی که بطلانش بر همگان آشکار است می دانم، بلکه به حکم دفاع از دانشگاه و عناصر خدوم آن توضیحاتی را ارائه می کنم.

1- دانشگاه فرهنگیان یزد دانشجویان فهیم، متدین و انقلابی و البته با سلایق و علایق و مطالبات گوناگون را در خود جای داده است و  وجود تشکل ها ،کانون ها  و  نشریات با سلایق متفاوت سیاسی نیز نشان از این امر و نیز نشان از  باز بودن کامل فضای دانشگاه برای فعالیت در چارچوب قوانین مربوط دارد. همین امر به اضافه ی شمارش معکوس برای نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سال آتی این احتمال را تقویت می کند که تفکرات سیاسی مختلف از تریبون های خود به صورت یک طرفه مطالبی را منتشر و دانشگاه ناخواسته به سمت هیجانات سیاسی کشیده شود. بر این اساس پس از برگزاری جلسه سیاسی توسط بسیج دانشجویی و جنبش عدالت خواه دانشگاه با حضور جناب آقای شهبازی و متعاقب آن برگزاری جلسه ای توسط انجمن اسلامی دانشجویان با حضور جناب حجت الاسلام آهنگران ،شورای فرهنگی -اجتماعی دانشگاه که مرجع اصلی تصمیم گیری در مورد برنامه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی از جمله: چاپ نشریات و برگزاری کارگاه ها و کرسی ها ی آزاد اندیشی و نشست های سیاسی و دعوت از سخنرانان  و....است و اعضای آن طبق قانون از طیف های گوناگون مسئولان ،کارکنان، اساتید و مسئولان بسیج دانشجویی ( پردیس خواهران و برادران) هستند و  همگی آنها نیز افرادی متدین، انقلابی و دلسوز کشور و نظام اسلامی هستند - به اتفاق آراء تصمیم گرفت که از این به بعد جلسات سیاسی  و اجتماعی صرفا به صورت گفتگو، میزگرد و مناظره و با حضور و سلایق سیاسی مختلف برگزار گردد تا مخاطبان که دانشجویان فهیم دانشگاه هستند با شنیدن سخنان مختلف بهترین را برگزیند. انتظار شورای فرهنگی از این چند دانشجوی  بسیجی معترض نیز استقبال و تبعیت کامل از این تصمیم بجا و منطقی شورا بود؛ چرا که کسی که حرفی برای گفتن و منطقی برای ارائه کردن دارد باید از این تصمیم استقبال کند نه آنکه الزام سلایق سیاسی به گفتگو و مناظره را حمایت از فتنه گران و وجود جو اختناق و اعمال سلیقه ی شخصی و  تک صدایی تلقی کرده و آن را با شدیدترین اتهامات غیر اخلاقی محکوم کند. ولی چه کنیم که:

« من چه گویم که تورا نازکی طبع لطیف        تا به حدی است که آهسته دعا نتوان کرد ».

فراموش نکنیم که تشکل بسیج  بنا به  اقتضائاتی که  بوده تاکنون به ویژه در دولت مهربان و بی ادعای تدبیر و امید بیش از همه ی تشکل ها  در دانشگاه فرهنگیان مورد حمایت های متعدد مسوولان قرار گرفته است  لذا باید  با انصاف و عدالت قدر این  نعمت را دانست و توجه داشت که  بسیج دانشجویی  که باید یک تشکل فراجناحی باشد زمانی می تواند در اجرای برنامه های خود موفق باشد و نظر اکثر دانشجویان را به خود جذب کند که در میدان عمل این فراجناحی بودن را نشان دهد  و قوانین و مصوبات را در سطح کلان و خرد دانشگاه عملا محترم بشمارد و حفظ وحدت و انسجام ملی را به عنوان مظهر قدرت ملی سرلوحه ی کار خود قرار دهد. نباید فراموش کرد که واقعه ی ۹ دی ماه را عدم تمکین در برابر قانون ایجاد کرد و وحدت و همدلی و انسجام ملی و تبعیت از رهبری نظام بود که آن واقعه را به حماسه ای ماندگار تبدیل کرد. لذا بدیهی است که همه ی احاد جامعه به ویژه جامعه دانشگاهیان وظیفه ی شرعی و قانونی داریم که بر وحدت و انسجام ملی تمرکز کنیم و در سالگرد حماسه های مختلفی که در کشور داریم حرف اصلی ملت ایران یعنی حرکت در سایه دین و قانون و اخلاق را تبیین کنیم و از این ایام الله در راستای اغراض شخصی و یا اهداف جناحی و هدف های خلاف سیاسی خود استفاده نکنیم. که اگر این چنین نشود نتیجه و دستاورد خوبی به دنبال نخواهد داشت و جز بدبین کردن قشر دانشجو به نظام و بسیج  دانشجویی ثمری نخواهد داشت.

2- شورای فرهنگی دانشگاه متهم شده است به اینکه شرط سخنرانی جناب آقای دکتر قدیری ابیانه به دعوت از شخصی در مقابل ایشان و برای دفاع از فتنه مشروط کرده است. این سخن البته در جلسه شورا که خود معترضین نیز در آن عضوند و توسط خود آنان مطرح شد ولی در مقابل این سوال که آیا همه ی اصلاح طلبان فتنه گر و یا مدافع فتنه هستند؟؟؟!! جواب هر دو عزیزی که امروز معترض تصمیم شورا هستند منفی بود و شورا از آنان خواست کسی را که سلیقه سیاسی او با جناب آقای دکتر قدیری متفاوت باشد و مدافع فتنه نباشد نیز دعوت شود. تلخ و گزنده اینکه در مقابل این استدلال جوابی نداشتند ولی امروز با بی اخلاقی مطالب مطرح شده در شورا  را به نفع خود تحریف کرده و با وارونه جلوه دادن حقیقت سعی در کتمان آن می کنند.

3- طبق قانون کلیه تشکل ها موظفند درخواست مجوز خود برای برگزاری جلسات را روزها و یا  دست کم  چند روز قبل از تاریخ مورد نظر به شورا ارائه نمایند، در حالی که کسانی که امروز مسئولان دانشگاه را به نامهربانانه ترین اتهامات می نوازند درخواست خود را روز قبل از برگزاری ارائه نمودند و شورا به خاطر اهمیت نهم دی و دلسرد نشدن فعالان فرهنگی دانشگاه با این موضوع - چنانکه از قبل نیز در تعامل با همه سلایق سیاسی در دانشگاه از جمله همین عزیزان مسبوق به سابقه هست - با دیده اغماض نگریست. که متاسفانه این اغماض  و همکاری کامل هم از طرف این عزیزان نادیده انگاشته شده  است؟؟

4- در اظهارنظر غیر منصفانه دیگری دانشگاه را متهم به برچیدن پوستر های نه دی در پردیس حضرت فاطمه الزهرا نموده اند در حالی که پوستر های مورد اشاره نه درباره نه دی که تحت عنوان ختم برجام بوده است و در این مسئله ما به آینده و تصمیم مسئولان نظام و اشارات رهبر معظم انقلام چشم دوخته ایم و تا آن گاه ختم و یا تثبیت برجام را در حوزه اختیارت خود نمی دانیم. و البته که هر گونه توهین و یا شکستن خط قرمزها در مورد خدمات دولت بی ادعای تدبیر و امید را هم  در این مقطع زمانی که جامعه ما به آرامش نیاز دارد، بر نمی تابیم.دوستان بسیج دانشجویی باید توجه داشته باشند که نصب هر گونه پوستر و بنر و توزیع هر گونه تراکت و بروشور و نشریه در سطح دانشگاه باید با هماهنگی مسوولان مربوط در دانشگاه باشد. ارزش و قداست و اهمیت محیط مقدس دانشگاه کمتر از در و دیوار و میادین سطح شهر  نیست که نصب هر گونه پوستر و بنر و .. و یا برگزاری مراسم و سخنرانی باید مجوز از مراجع قانونی بگیرند؟؟؟؟ اگر در مورد برنامه های دولت و از جمله برجام هم نقدی باشد باید در زمان خود و در قالب قوانین و چارچوب های قانونی از جمله برگزاری مناظره و یا در نشریات دارای مجوز و ....به آن پرداخت  نه اینکه به بهانه ۹ دی که نماد وحدت آفرینی است با  نصب بنر و پوسترهای توهین آمیز زحمات خالصانه و بی ریای دولت بی ادعای تدبیر و امید را با بی انصافی زیر سوال برد و بر آن خدشه وارد کرد؟؟؟

5- مسئول محترم دفتر نهاد در دانشگاه که عضو شورای فرهنگی دانشگاه نیز هستند، پیشنهادی مطرح کردند مبنی بر اینکه شخص ایشان با جناب آقای دکتر قدیری ابیانه صحبت کنند تا ایشان فقط در مورد نه دی و فتنه سخنرانی کنند و وارد بحث های زود هنگام انتخاباتی نشوند و به این شکل سخنرانی ایشان به یک برنامه ملی و غیر جناحی و گرامیداشت یک یوم الله ملی و اسلامی تبدیل شود و امکان برگزاری آن به صورت تک سخنران فراهم آید ولی این پیشنهاد نیز به طبع کسانی که مسئولان دانشگاه را مخالف نه دی و خود را دلسوز آن می دانند خوش نیامد و مقبول نیفتاد.

6- در آخر تاکید می کنیم که روز نه دی متعلق به همه اقشار ملت شریف ایران است و استفاده جناحی از این مناسبت آن را به فرصتی برای اعمال سلایق سیاسی و جناحی تنزل می دهد. چنانکه جایگاه رفیع مقام معظم رهبری نیز به عنوان شخصیتی اسلامی ملی و فراجناحی مورد علاقه و تبعیت همه هستند. متهم کردن همه به مخالفت با نه دی و رهبر فرزانه انقلاب ظلم به هر دو می باشد. به معترضین توصیه می کنیم ضمن رعایت تقوی و روشن بینی روز نه دی را دستمایه تقویت وحدت و همدلی قرار دهند و نه تفرقه و اختلاف. چرا که رویه این دوستان - چنانکه از محتوای سخنانشان به بهانه اعتراض ولی در حمله به رویه دولت در چهار سال گذشته پیداست- خلاف این نکته می باشد.

در پایان به عنوان یک معلم مسئول که تمام هم وغم خویش و همکاران پر تلاشم را معطوف به فراهم کردن بهترین شرایط برای تعلیم و تربیت دانشجو معلمان شایسته و فرهیخته ودر طراز جمهوری اسلامی ایران کرده ام به همه این عزیزان توصیه می کنیم که  از فضاسازی های نادرست و غیراخلاقی توام با افراطی گری جناحی دست برداشته و یا حداقل سوژه های مناسب تری را انتخاب کنند چرا که عمر این بهانه های نخ نما شده به سرآمده و دیگر تاثیری ندارد. فراموش نکنیم که اولین شرط معلمی داشتن روحیه عدالت و انصاف و التزام عملی به قوانین و اراسته شدن به فضایل اخلاقی و تربیتی و رعایت شئونات معلمی است

 

والسلام علی من اتبع الهدی

دکتر رضایی اردانی

سرپرست مدیریت امور پردیس های 

دانشگاه فرهنگیان یزد


نظرات کاربران